uroczyste wręczenie certyfikatu Fair Trade. Nasz Uniwersytet reprezentował Dziekan Wydziału Nauk Społecznych prof. dr hab. Roman Kochnowski oraz dr Ewa Radomska
fot. Marcelina Woźnicka

Miło nam poinformować, że nasz Uniwersytet – dzięki wszechstronnemu zaangażowaniu w promocję idei Fair Trade w latach 2021–2023 – odnowił tytuł Uczelni Przyjaznej dla Sprawiedliwego Handlu.

Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (wcześniej Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie) jest pierwszą w Polsce szkołą wyższą, która, po spełnieniu kryteriów i pozytywnej ocenie realizowanych działań przez Fundację „Koalicja Sprawiedliwego Handlu” – Faitrade Polska, Polskie Stowarzyszenie Sprawiedliwego Handlu i Fundację „Kupuj Odpowiedzialnie” otrzymała ten tytuł.

Certyfikat przyznany Uniwersytetowi Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie (plik pdf, 469 KB)

Oficjalne wręczenie dyplomu potwierdzającego uzyskanie przez nasz Uniwersytet tytułu pierwszej w Polsce Uczelni Przyjaznej dla Sprawiedliwego Handlu miało miejsce 17 listopada 2019 roku podczas posiedzenia Senatu Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Uniwersytet stał się tym samym częścią międzynarodowego ruchu Fair Trade, który promuje Sprawiedliwy Handel i wpływa na kształtowanie odpowiedzialnych zachowań konsumenckich wspierających Cele Zrównoważonego Rozwoju ONZ.

Idea Fair Trade powstała w krajach rozwiniętych i ma długą historię. Promuje uczciwość i solidarność w handlu między krajami Północy i globalnego Południa. To przykład działań na rzecz krajów rozwijających się, których istota wyrażona jest w słowach: „Fair Trade/Sprawiedliwy Handel jest partnerstwem handlowym opartym na dialogu, przejrzystości i szacunku, dążącym do większej równości w handlu międzynarodowym. Przyczynia się do zrównoważonego rozwoju poprzez oferowanie lepszych warunków handlowych i ochronę praw marginalizowanych producentów oraz pracowników najemnych, szczególnie na ubogim Południu. Organizacje Sprawiedliwego Handlu (wspomagane przez konsumentów i konsumentki) są aktywnie zaangażowane we wspieranie producentów, podnoszenie świadomości i kampanie na rzecz zmian zasad i praktyk konwencjonalnego handlu międzynarodowego”. W promocję idei Fair Trade zaangażowanych jest na świecie wiele rządów, miast, organizacji międzynarodowych (między innymi Fairtrade International, World Fair Trade Organization), krajowych i lokalnych, uczelni wyższych, szkół.