dr hab. Stefan Jan Bielański, prof. UKEN
fot. Grzegorz Wajda/wajdafoto

Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie otrzymał dofinasowanie z Ministerstwa Edukacji i Nauki w wysokości 98 120 złotych na realizację projektu „Obraz Rzeczpospolitej polsko-litewskiej z przełomu XVI/XVII wieku w pismach Giovanniego Botera (1544–1617)”. Kierownikiem projektu jest dr hab. Stefan Jan Bielański, prof. UKEN (Instytut Dziennikarstwa i Stosunków Międzynarodowych), a jego wykonawcami z ramienia Uniwersytetu dr hab. Stefan Bielański, prof. UKEN i dr Monika Noviello.

Celem wyróżnionego projektu będzie ukazanie obrazu Rzeczpospolitej polsko-litewskiej z przełomu XVI/XVII wieku w pismach Giovanniego Botera (1544–1617), autora wybitnych dzieł politycznych, historycznych i geograficznych, wśród których najbardziej znane są „Della Ragion di Stato” z 1589 roku (pierwsza polska edycja krytyczna pt. „O racji stanu” ukazała się w 2019 roku) oraz „Le Relationi Universali” (z 1596, ukazały się także w 1609 roku w polskim tłumaczeniu jako „Relatiae Powszechne”). Dzieła te miały kluczowe znaczenie dla dziejów nowożytnej myśli politycznej, a w przypadku „Relationi Universali” będąc opisem całego ówczesnego świata podkreślały znaczenie dawnej Rzeczpospolitej polsko-litewskej. Ponadto zostaną poddane analizie oraz przetłumaczone fragmenty z mniej znanych traktatów Botera., takich jak „Dispregio del Mondo” (1584), „Relatione del Mare” (1600), „I Capitani” (1607) oraz „Detti Memorabili” (1610). Będzie to możliwe dzięki przeprowadzeniu prac badawczych na podstawie kwerendy bibliotecznej i archiwalnej w Polsce i we Włoszech. Istotnym uzupełnieniem będzie opracowanie bibliografii rozumowanej, pełnego indeksu nazwisk, a także indeksu nazw geograficznych oraz polsko-włoskiego słownika terminów geograficznych występujących w pismach Botera, a odnoszących się do ziem Rzeczpospolitej polsko-litewskiej z przełomu XVI i XVII wieku.

Konkurs Fundamenty jest częścią Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki, zainaugurowanego w 2011 roku, którego celem jest wspieranie projektów o istotnym znaczeniu dla polityki naukowej i edukacyjnej państwa.