Spotkanie promujące monografię „Profesor Adam Marczyński i jego Pracownia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1948–1980. Artystyczne wpływy i kontynuacje”

Kategoria
Kultura
Termin
17 maja 2019 19:30 - 21:30
Miejsce
Akademia Sztuk Pięknych - plac Jana Matejki 13, 31-156 Kraków

 

„Profesor Adam Marczyński i jego Pracownia w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych w latach 1948–1980. Artystyczne wpływy i kontynuacje”, praca zbiorowa, red. Romuald Oramus, Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie 2018.

17 maja 2019 r. w godz. 19.30–21.30 w auli Akademii Sztuk Pięknych przy pl. Jana Matejki 13 w Krakowie w trakcie Nocy Muzeów odbędzie się spotkanie promujące publikację. Podczas niego będzie można otrzymać darmowy egzemplarz książki.

Spojrzenia na wielorakie aspekty twórczości Adama Marczyńskiego i na dydaktyczny klimat jego Pracowni stały się tematem opracowania, w którym znajdziemy artykuły krytyków, historyków i teoretyków sztuki oraz artystów w kontekście dokonujących się przełomów w sztuce XX wieku. Zróżnicowany dorobek artystyczny Profesora, członka I i II Grupy Krakowskiej, postawa eksperymentatora w zakresie wizualnego języka, fascynacje strukturą i poetyką natury, ale też działania oparte na lapidarności, estetycznym wyrafinowaniu i konceptualnej syntezie w znaczący sposób wpłynęły na twórcze postawy wielu polskich artystów.

Tematyczna różnorodność poglądów wyrażonych w tekstach naukowców i artystów przypomniała, że twórczość Adama Marczyńskiego, pomimo upływu czasu od jego śmierci w 1985 r., wciąż trwale wpisuje się we współczesną historię polskiej sztuki jako pewien określony kanon podejścia do jej bieżących zagadnień. Podjęte głosy stały się próbą odczytywania czy interpretowania twórczości artysty w minionej i aktualnej perspektywie czasowej. W publikacji znajdziemy teksty: Elżbiety Błotnickiej-Mazur, Grażyny Borowik-Pieniek, Adama Brinckena, Anny Budzałek, Magdaleny Howorus-Czajki, Bożeny Kowalskiej, Andrzeja Łukaszewskiego, Piotra Marczyńskiego, Romualda Oramusa, Lucjana Orzecha, Jana Pamuły, Jerzego Parketnego, Sebastiana Stankiewicza, Krzysztofa Siatki, Bernadety Stano, Jacka M. Stokłosy, Artura Tajbera, Tadeusza G. Wiktora a także Tomasza Gryglewicza i Rafała Solewskiego, biorących udział w dyskusji, zorganizowanej wcześniej w 2016 r. w trakcie ogólnopolskiej konferencji na temat specyfiki Pracowni Adama Marczyńskiego w krakowskiej ASP.

W monografii znajdziemy też próbę spojrzenia na dorobek niemałej grupy uczniów Profesora, czy kontynuatorów jego „filozofii sztuki”, w wielu przypadkach już znaczących twórców, nie tylko dla lokalnej sceny artystycznej. Materiał tekstowy dopełniają przede wszystkim liczne reprodukcje prac Adama Marczyńskiego, choć znajdują się tu też przykłady twórczości niektórych jego uczniów. Ważną częścią publikacji jest indeks wszystkich uczniów Profesora z lat 1948-1980 oraz bogaty wykaz literatury przedmiotu.

Projekt graficzny: Władysław Pluta, skład komputerowy: Interline S.C., druk: Drukarnia Skleniarz.

 
 

Wspierane przez iCagenda