Biuro Nauki z przyjemnością prezentuje grę planszową pt.: „Kuchmistrz – gra edukacyjna dla dzieci w wieku 7-9 lat”, która powstała w wyniku współpracy pracowników Wydziału Sztuki z firmą Andersen Poland sp. z o.o.

Projekt edukacyjnej gry planszowej dla dzieci w wieku od 7 do 9 lat został zrealizowany w ramach programu współfinansowanego przez Unię Europejską z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego 2014-2020 „Bon na innowację”, którego celem jest inicjowanie i wspieranie współpracy między mikro i małymi przedsiębiorcami a jednostkami naukowymi.

Inicjatorem projektu była firma Andersen Poland Sp. z o.o. z Oświęcimia, zajmująca się dostawą owoców i warzyw do szkół w ramach programów unijnych promujących zdrowe odżywianie. Ze strony Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie w projekt zaangażowali się pracownicy Instytutu Grafiki i Wzornictwa – mgr Joanna Guzik, mgr Anna Węgrzyniak, mgr Katarzyna Wojdyła i mgr Jakub Zychowicz. Jest to pierwszy tego typu projekt realizowany na Uniwersytecie Pedagogicznym.

Półroczna praca nad projektem obejmowała zarówno opracowanie fabuły i mechaniki gry, projekt wzorniczy, projekt ilustracyjny jak również badania na grupie docelowej, które prowadziła mgr Anna Wywioł z Katedry Teorii Sztuki i Edukacji Artystycznej.

Gra planszowa ma charakter edukacyjny i jest przeznaczona dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym do rozgrywek indywidualnych lub grupowych w trakcie lekcji szkolnych. Fabuła gry dotyczy codziennego odżywiania: komponowania posiłków, odgadywania składników potraw. Jej celem jest wzrost świadomości odżywiania wśród dzieci. Gracze mają do dyspozycji dwustronną płócienną planszę, okrągłe karty do gry, gwiazdki kulinarne oraz drewniane pionki. Dodatkowo został opracowany szablon, według którego dzieci mogą wykonać własną czapkę kucharską oraz przygotowany cykl czterech zajęć edukacyjnych wpisujących się w Podstawę Programową edukacji wczesnoszkolnej jako pomoc dla nauczyciela.

Dokumentacja fotograficzna: dr Beata Długosz
Postprodukcja: mgr Katarzyna Wojdyła