Renata Brońka w Instytucie Sztuki i Designu
fot. Patrycja Krawacka

„Nowa komunikacja wizualna Uniwersytetu Pedagogicznego ma za zadanie przedstawić uczelnię jako jednorodną strukturę o zwartym, acz zróżnicowanym charakterze. Powinna też wzmocnić jej międzynarodowy wizerunek, jako nowoczesnego i dynamicznego partnera na polu edukacji wyższej” – mówi Renata Brońka, pracownik Instytutu Sztuki i Designu Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, która w ramach pracy doktorskiej przygotowała nowy system identyfikacji wizualnej uczelni. Jej wdrażanie rozpoczęło się 1 stycznia 2023 roku.

Dlaczego Uniwersytet Pedagogiczny zmienia swoje logo i identyfikację wizualną?
Konieczność zmiany związana była z faktem, że Uniwersytet Pedagogiczny praktycznie nie posiadał wyraźnie zarysowanej tożsamości wizualnej. Dotychczasowa komunikacja nie była podporządkowana jasnym regułom, nadającym jej jednorodny charakter. Mocno zróżnicowany wygląd materiałów tworzył w efekcie chaos – również informacyjny. Zmianę tego stanu należało rozpocząć od początku, od projektu logo.

Jak wyglądała praca nad tym projektem? Czy było to zadanie trudne – zmienić znak, który jest tak dobrze rozpoznawalny?
Zadanie było trudne, ponieważ temat był wymagający, dotyczył szeroko rozumianej edukacji, a także obejmował kwestie kształcenia przyszłych nauczycieli. Warto nadmienić, że projekt realizowany jest w ramach przewodu doktorskiego, co stanowi dodatkowe obciążenie. Praca nad doktoratem bywa stresująca, ponieważ ustawienie sobie wysoko poprzeczki – potrafi czasem nieźle przyblokować.

Co było dla Pani największą inspiracją podczas tworzenia nowego logo?
Projekt systemu identyfikacji wizualnej UP został poprzedzony opracowaniem bardzo szczegółowych założeń projektowych, na które złożyły się zarówno badania tzw. konkurencji (czyli innych uczelni o podobnym charakterze), jak i studia symboliki związanej z edukacją na przestrzeni wieków. Z tych przesłanek zaczerpnięty został symbol wawrzynu, który stanowił punkt wyjścia do opracowania sygnetu.

sygnet wraz z polem ochronnym

Jaka jest symbolika nowego logo i w jaki sposób odzwierciedla tożsamość uczelni?
W komunikacji wizualnej związanej ze szkolnictwem wyższym, a w szczególności ze szkolnictwem wyższym pedagogicznym, nie zaznacza się jakaś dominująca konwencja graficzna. Stare, cieszące się wielowiekową renomą uniwersytety wyróżniają się zastosowaniem heraldyki – historycznych herbów. W przypadku instytucji o krótszym rodowodzie trudno określić jakiś charakterystyczny język. Symbolika związana z Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie powinna nawiązywać zarówno do idei szkolnictwa wyższego, jak i szeroko rozumianej edukacji. Z tych powodów za inspirację do pracy nad sygnetem posłużył wizerunek wawrzynu szlachetnego – symbolu związanego od średniowiecza z nauką. Dwa liście i położony między nimi owoc stanowiły podstawę do ukształtowania formy inicjałów UP. W nowym logo, oprócz wyżej wspomnianego, obecnie rzadko stosowanego symbolu, dostrzec można nawiązania do otwartej księgi, stalówki czy wreszcie rozpostartych do lotu skrzydeł. Pojawia się zatem symbolika, której zastosowanie w przypadku edukacji wydaje się być zasadne. Monogram dodatkowo zakomponowany jest w kształcie tarczy, a to sugerować może zarówno tarczę szkolną jak i herbową, co podkreśla prestiż instytucji. Jednocześnie nie odbiega daleko od dotychczasowego sygnetu – monogramu UP. Wybór granatu jako wiodącego koloru w komunikacji wizualnej odnosi się do tradycyjnej roli tej barwy w przypadku szkolnictwa. Postrzegany jest bowiem jako kolor „szkolny”, ale również jako elegancki i prestiżowy. To z kolei związane jest z jego konotacją historyczną. Indygo – barwnik granatowy sprowadzany ze wschodu – pierwotnie był niezwykle kosztowny i siłą rzeczy niedostępny. Znajduje to swoje współczesne odbicie w kolorystyce używanej przez instytucje bankowe czy ubezpieczeniowe.

Jednorodna ale zroznicowana 05
Wizualizacja budynków uczelnianych z elementami nowej identyfikacji wizualnej autorstwa Renaty Brońki

Jednorodna ale zroznicowana 06
Wizualizacja budynków uczelnianych z elementami nowej identyfikacji wizualnej autorstwa Renaty Brońki

Jak duży zakres zmian zaproponowała Pani w stosunku do poprzedniego systemu identyfikacji wizualnej?
Zmiany są znaczące. Nowy system przede wszystkim ujednolica znaki graficzne poszczególnych instytutów, równocześnie podkreślając ich związek z Uczelnią (co do tej pory nie było tak ewidentne). Tworzy w dodatku dość sztywne ramy kompozycyjne dla materiałów graficznych, równocześnie dając jednak możliwość wkomponowania w nie dowolnej treści, bez utraty spójności. Nowa komunikacja wizualna Uniwersytetu ma za zadanie przedstawić uczelnię jako jednorodną strukturę o zwartym, acz zróżnicowanym charakterze. Powinna też wzmocnić jej międzynarodowy wizerunek, jako nowoczesnego i dynamicznego partnera na polu edukacji wyższej.