Uczestnicy projektu ValiDE podczas warsztatów

Na początku 2022 roku Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie przystąpił do odbywającego się w ramach programu Erasmus+ (Typ akcji: KA220-HED – Cooperation partnerships in higher education; Call 2021) międzynarodowego projektu Values in Democracy Education – enhancing competencies and beliefs of teacher students through a joint study program.

Projekt ValiDE (Values in Democracy Education) odpowiada na potrzebę wzmocnienia edukacji demokratycznej w szkołach podstawowych na poziomie wstępnego kształcenia nauczycieli w szkole podstawowej. Służy zwiększeniu kompetencji przyszłych nauczycieli w zakresie radzenia sobie z różnorodnością społeczną, kulturową i religijną w klasie i jednoczesnego promowania wartości demokratycznych.

Projekt zakłada trzyletnią wymianę studentów pomiędzy trzema europejskimi uczelniami: Pädagogische Hochschule w Weingarten (Niemcy), Uniwersytetem Pedagogicznym w Krakowie (Polska) oraz Uniwersytetem w Agder (Norwegia). Ponadto w przedsięwzięciu uczestniczą trzy pozarządowe instytucje: Fundacja Global Ethics (Niemcy), Arkivet (Norwegia) oraz Centrum Edukacyjne Proharmonia (Polska), których program skupia się na koncepcjach edukacji opartej o prawa człowieka, pokój i wartości, przy zastosowaniu podejścia wielopłaszczyznowego.

Pierwsza edycja (10 września – 2 października 2022 roku) składała się z wykładów, warsztatów, wizyt w siedzibach partnerów projektu i miała na celu praktyczne spojrzenie na to, jak wygląda szkoła podstawowa w każdym z krajów partnerskich. Studenci mieli szansę odwiedzenia i obserwowania procesu nauczania w wybranych placówkach. Uczestnicy pracowali wspólnie ze studentami z uczelni partnerskich nad zagadnieniami z zakresu nauk pedagogicznych, dotyczących edukacji na rzecz wartości demokratycznych, przygotowywali scenariusze lekcji oraz projekty szkolne.

Uczestnicy projektu ValiDE podczas warsztatów

Uczestnicy projektu ValiDE podczas warsztatów

Podczas pierwszego tygodnia wymiany, studenci uczestniczyli w warsztatach prowadzonych przez zespół z Pädagogische Hochschule w Weingarten oraz Stiftung Weltethos w Tübingen podczas których, współpracując w międzynarodowych grupach, poszerzyli swoją wiedzę z zakresu wartości demokratycznych. Dodatkowo, zespół obserwował lekcje przeprowadzone w niemieckiej szkole podstawowej.

W kolejnym tygodniu studenci wzięli udział w wykładach oraz pracowali w grupach pod nadzorem prowadzących. Kursanci chętnie zadawali pytania podczas wizyty w jednej ze szkół ponadgimnazjalnych w Krakowie, gdzie tematem spotkania było prowadzenie i działania samorządu szkolnego oraz udział uczniów w życiu szkoły. Część wymiany została poświęcona wizytom w krakowskich muzeach: Fabryce Schindlera oraz Critotece. W Kielcach natomiast studenci odwiedzili Muzeum Dialogu – nad wyraz potrzebnego w dzisiejszych czasach – oraz wysłuchali prezentacji reprezentanta ZHP. Jednym z ciekawszych wydarzeń były warsztaty z zakresu animacji z laureatką Oscara Magdaleną Bryll. Chętni studenci przygotowali w grupach własne filmy, używając powszechnie dostępnych materiałów: kredek, markerów, klocków lego.

Ostatni tydzień wymiany studenci spędzili intensywnie na szkoleniach w Uniwersytecie Agder w Kristiansandzie (Norwegia) i zdobywając wiedzę o wartościach szczególnie ważnych dla norweskiego społeczeństwa. Mieli możliwość obserwowania lekcji przeprowadzonych w jednej z elitarnych szkół podstawowych oraz uczestniczyli w warsztatach dotyczących praw człowieka w Arkivet. Jednym z zadań studentów było przygotowanie i modyfikowanie istniejących już materiałów dydaktycznych dla szkół podstawowych. Nie zabrakło również czasu na integrację i wspólne zwiedzanie okolicznych miejscowości.

Efektem zakończonej edycji projektu jest szczegółowy opis kursu wymiany oraz zbiór, gotowych do wykorzystania w szkołach podstawowych we wszystkich trzech krajach, materiałów dydaktycznych.

Studenci, którzy uczestniczyli w pierwszej edycji projektu przyznają, że wymiana była udanym przedsięwzięciem. Poszerzyli swoją wiedzę na temat wartości demokratycznych i sposobach ich efektywnego nauczania oraz w zakresie ogólnej wiedzy o europejskich systemach szkolnych, a także odbyli wiele wzbogacających dyskusji.

Uczestnicy pierwszej edycji projektu, studenci Uniwersytetu Pedagogicznego oraz członkowie Koła Naukowego „Nauczyciel z Pasją”: Paulina Burkot, Katarzyna Budzowska, Karolina Pawlikowska, Amy Sepioł, Dominika Wilk, Wiktoria Cieślikiewicz, Maria Kozłowska oraz Erik Orozco.